- Code
- ELL 415
- Name
- Post - Colonial Literature
- Semester
- 1
- Lecture hours
- 4.00
- Seminar hours
- 0.00
- Laborator hours
- 0.00
- Credits
- 4.00
- ECTS
- 6.00
- Description
-
Kursi do të ofrojë nje pasqyrim historik të diskursit kolonial dhe post-kolonial, duke I kushtuar një vëmendje të veçantë fjalorit kritik që është zhvilluar në gjysmën e fundit të shekullit për të përshkruar praktikat koloniale dhe eksperiencat post-koloniale si dhe strategjitë e qëndresës. Leximet në klasë do të variojnë rreth zhanreve letrarë dhe prezantimeve vizuale. Gjithashtu do të bëhet një përzgjedhje e teksteve kritike dhe teorike të shkrimtarëve si: Edëard Said, Frantz Fanon, Gayatri Spivak dhe Homi Bhabha. Leximet kritike nuk kuptohen thjeshtë si një pike kyçe për kuptimin e teksteve letrare dhe vizuale që do të studiohen, por si një pjesë e rëndësishme e bashkëveprimit ndërmjet pjesëve kulturore letrare, vizuale dhe kritike.
- Objectives
-
Objektivat e këtij kursi janë: 1. Të pajisë studentët me njohuri rreth shtrirjes gjeografike, historisë dhe pasojat e kolonializmit europian, rezistencën anti-koloniale dhe shfaqen e kombësisë postkoloniale 2. Të njohë studentët me përgjigjet e fuqisë kreative të kolonializmit europian nga bota postkoloniale. 3. Të inkurajojë studentët të mendojnë në mënyrë kritike rreth teksteve letrare 4. Të aftësojë studentët të tregojnë aftësinë për të analizuar dhe interpretuar tektste letrare dhe kulturore që ne studiojmë nga aspektet kritike dhe teorike 5. Të inkurajojnë studentët të diskutojnë një gamë të gjerë pyetjesh dhe problemesh duke u ballafaquar me botën bashkëkohore postkoloniale.
- Java
- Tema
- 1
- Colonialism and Imperialism; Postcolonialism and Neocolonialism, Ania Loomba, Colonialism/Postcolonialism, read the Introduction and pp. 1-41.
- 2
- Colonial Discourse and Orientalism Ania Loomba, pp. 42-62; Edward Said, excerpt from Orientalism
- 3
- Colonial and Postcolonial Identities Edward Said. “Resistance, Opposition and Representation” , Edward W. Said. “Orientalism”, Homi K. Bhabha. “Signs Taken for Wonders”, Hellen Tiffin. “Post-Colonial Literatures and Counter Discourse
- 4
- Race .Class and Colonialism Joseph Conrad, Heart of Darkness; Chinua Achebe, “An Image of Africa;Homi Bhabha “Cultural Diversity and Cultural Differences”, Stuart Hall “Cultural Identity and Diaspora”,
- 5
- Race .Class and Colonialism Henry Louis Gates “Writing Race”, Paul Gilroy “There Ain’t no Black in the Union Jack ,Stuart Hall “New Ethnicities”
- 6
- Hybridity In-class screening: The Couple in the Cage (1993), Robert Young “The Cultural Politics of Hybridity”, R Stam and L Spence. “Colonialism, Racism and Representation, James Clifford “Indigenous Articulations
- 7
- Midterm exam
- 8
- Feminism ,nationalism and Postcolonialism Chandra Talpade Mohanty “Writing Postcoloniality and Feminism” Sara Suleri “Woman Skin Deep: Feminism and the Postcolonial Condition” Frantz Fanon “The Fact of Blackness”
- 9
- Language and Decolonization Ngũgĩ wa Thiong'o, excerpt from Decolonizing the Mind; Chinua Achebe, “The African Writer and the English Language, Ken Saro-Wiwa, Sozaboy
- 10
- Can the subaltern speak? Gayatri Spivak, “Can the Subaltern Speak, Mahasweta Devi,
- 11
- Postmodernism and Postcolonial Studies María López. ‘Foe: A Ghost Story’ in The Journal of Commonwealth Literature 45 (2010), Graham Huggan “The Postcolonial Exotic” (96) Salman Rushdie “Imaginary Homelands” (97) Arjun Appadurai “Disjunction and Difference”
- 12
- Woman, Native, Other: Writing Postcoloniality and Feminism (1989), Gloria E. Anzaldúa, Borderlands/La frontera: The New Mestiza (1987
- 13
- John Fowles, The French Lieutenant’s Woman, Toni Morrison, Beloved Paul Auster, The New York Trilogy
- 14
- Revision
- 15
- Final Exam
- 16
- Final Exam
- 1
- To develop a detailed knowledge and understanding of the histories, politics and theoretical concepts deployed by the term Postcolonial, postcolonialism and postcoloniality.
- 2
- Understanding different approaches to culture, nationalism, multiculturalism, migration, gender and race in the context of post-colonial societies
- 3
- Critically analyze a variety of theoretical material
- 4
- Demonstrate an ability to understand academic conventions and to write analytically and reflectively
- 5
- Demonstrate an ability to think critically about postcolonial issues in a number of disciplines
- 6
- Write effectively and analytically
- 7
- Retrieve, sift and analyze information from a variety of sources
- 8
- Structure and communicate ideas effectively both orally and in writing
- 9
- Formally present their research findings to a public audience
- 10
- Integrate as team members in a group
- 11
- Utilize a variety of multi-media academic resources
- 12
- Critically analyze a variety of theoretical material and think critically about the contexts of exploration and colonialism in relation to postcolonial societies
- Quantity Percentage Total percent
- Midterms
- 1 30% 30%
- Quizzes
- 0 0% 0%
- Projects
- 0 0% 0%
- Term projects
- 0 0% 0%
- Laboratories
- 0 0% 0%
- Class participation
- 0 0% 0%
- Total term evaluation percent
- 30%
- Final exam percent
- 70%
- Total percent
- 100%
- Quantity Duration (hours) Total (hours)
- Course duration (including exam weeks)
- 16 4 64
- Off class study hours
- 14 3 42
- Duties
- 0 12 0
- Midterms
- 1 13 13
- Final exam
- 1 19 19
- Other
- 0 0 0
- Total workLoad
- 138
- Total workload / 25 (hours)
- 5.52
- ECTS
- 6.00