Filozofia dhe Teoria e Edukimit

Print

Uran Kalej, Msc

Code
PSD 301
Name
Philosophy and Theory of Education
Semester
5
Lecture hours
3.00
Seminar hours
0.00
Laborator hours
0.00
Credits
3.00
ECTS
5.00
Description

Filozofia e Arsimit është një reflektim sistematik mbi shumëllojshmërinë e aktiviteteve dhe praktikave, me të cilat kërkojmë të kujtojmë njohuri, informacion dhe zhvillimin e kapaciteteve njerëzore. Si e tillë, ajo përfshin qëllimin e qëndrueshmërisë: ne hetim, ose qëllimet e procesit arsimor (duke shpresuar për rezultatet në fund të aktiviteteve dhe praktikave); mjetet më efektive për të arritur këto qëllime( metoda mësimdhënieje); përmbajtja e duhur apo lënda e edukimit (kurrikulat); reflektimet për rolin e individëve në mënyrë shoqërore dhe politike.

Objectives

Kuptimi, Natyra e Arsimit. Ky kurs është hartuar kryesisht për të ndihmuar studentët të reflektojnë mbi natyrën e arsimit duke kultivuar një njohuri të hollësishme nga teoritë më të shquara të arsimit. Për të studiuar secilën nga këto teori do të jenë katër tema kryesore të identifikuara në përshkrimin e kursit: qëllimi arsimor, metoda e mësimdhënies dhe arsimit, përmbajtja arsimore, pasojat sociale dhe politike të arsimit.

Java
Tema
1
Philosophy of education before the twenties century
2
The philosophical and educational thought of John Dewey
3
Analytic Philosophy
4
Continental Philosophy
5
Logic and critical thinking
6
Epistemology and education
7
Philosophy of social science and educational research
8
Mid term exam
9
Self-determination
10
The postmodern challenge
11
Needs, interests, and experience
12
Creativity
13
Culture
14
Research into teaching
15
Conclusion: theory and practice
16
Final Exam
1
To explain concepts related to general and educational philosophy.
2
Describe concepts related to general and educational philosophy.
3
Examples illustrate concepts related to general and educational philosophy.
4
To compare the concepts associated with general and educational philosophy.
5
To explain the function and types of philosophy and the relationship between philosophy and social institutions.
6
To explain the function of philosophy and describe the types of philosophy
7
To summarize the relationship between philosophy and science, education, religion, economy.
8
To explain the main characteristics of the philosophers.
9
To explain the characteristics of educational philosophy.
10
To interpret the links between leading philosophers and education.
11
To compare the main philosophers and educational.
12
To evaluate curriculum and educational management process in terms of the major philosophers and education.
13
To assess the effects of the leading philosophers in the curriculum and administration of the educational process.
Quantity Percentage Total percent
Midterms
1 30% 30%
Quizzes
0 0% 0%
Projects
1 20% 20%
Term projects
0 0% 0%
Laboratories
0 0% 0%
Class participation
0 0% 0%
Total term evaluation percent
50%
Final exam percent
50%
Total percent
100%
Quantity Duration (hours) Total (hours)
Course duration (including exam weeks)
16 3 48
Off class study hours
14 3 42
Duties
1 0 0
Midterms
1 10 10
Final exam
1 15 15
Other
1 10 10
Total workLoad
125
Total workload / 25 (hours)
5.00
ECTS
5.00