- Code
- PRD 315
- Name
- Natural Sciences Teaching
- Semester
- 5
- Lecture hours
- 3.00
- Seminar hours
- 0.00
- Laborator hours
- 0.00
- Credits
- 3.00
- ECTS
- 5.00
- Description
-
Kjo lëndë do të identifikojë se si fëmijët e vegjël zhvillojnë kuptimin e tyre shkencor dhe teknologjik, si dhe qasjet e mësimdhënies dhe strategjitë për mbështetjen e mësimit në fëmijërinë e hershme dhe në kushte të shkollës fillore. Për zhvillimin shkencor dhe të njësive teknologjike dhe për lidhje me praktikën profesionale, nxënësit do të shqyrtojnë një grup mësimesh që kanë krijuar dhe i kanë zbatuar vetë nëse kanë mundur.
- Objectives
-
Çështjet përfshijnë rëndësinë që kanë për fëmijët idetë shkencore dhe mendimi në lidhje me teknologjinë, aspekte të ndryshme të shkencave biologjike dhe fizike që kanë të bëjnë me fëmijërinë e hershme dhe prezantim të veçorive bazë si larmia e botës së gjallë, materialet (p.sh. tekstilet, ushqimi), veçoritë e ujit, ajrit, elektricitetit dhe magnetizmit, drita, zëri dhe makinat. Konceptet mjedisore dhe teknologjike integrohen përgjatë gjithë programit. Identifikohen aktivitetet dhe materialet e duhura për të promovuar mësimin shkencor dhe zgjidhjen e problemeve në fëmijërinë e hershme dhe në rrethana fillestare.
- Java
- Tema
- 1
- Introduction, The pleasure of finding things out
- 2
- Organising how children learn science
- 3
- Scientific understanding and mental models, Talk for learning in science
- 4
- Scientific enquiry and the passionately curious
- 5
- Planning and assessing children’s science learning
- 6
- The origins of scientific knowledge
- 7
- Subject knowledge and ideas for practice, The Earth and beyond
- 8
- Midterm exam
- 9
- Energy and the well-being of the planet
- 10
- Interdependence, Diversity
- 11
- Health and well-being
- 12
- Semestrial project
- 13
- The particle nature of materials, Changing materials
- 14
- Electricity and magnetism
- 15
- Forces and motion
- 16
- Final Exam
- 1
- Students will be able to explain the main elements of science education in early childhood.
- 2
- Students will be able to discuss the conceptual development in early childhood
- 3
- Students will be able to to explain scientific concepts by content related to early childhood
- 4
- Students and qualified teachers to develop their subject knowledge and to gain insights into ways of teaching that promote the value of scientific understanding
- 5
- The use of scientific ideas to solve theme-based ‘puzzles’ as part of a storytelling approach.
- 6
- Theme-based science subject knowledge to help teachers develop their understanding of key concepts.
- Quantity Percentage Total percent
- Midterms
- 1 20% 20%
- Quizzes
- 0 0% 0%
- Projects
- 1 20% 20%
- Term projects
- 0 0% 0%
- Laboratories
- 0 0% 0%
- Class participation
- 1 10% 10%
- Total term evaluation percent
- 50%
- Final exam percent
- 50%
- Total percent
- 100%
- Quantity Duration (hours) Total (hours)
- Course duration (including exam weeks)
- 16 3 48
- Off class study hours
- 14 3 42
- Duties
- 1 16 16
- Midterms
- 1 2 2
- Final exam
- 1 11 11
- Other
- 1 10 10
- Total workLoad
- 129
- Total workload / 25 (hours)
- 5.16
- ECTS
- 5.00