- Code
- PRD 223
- Name
- Planning and Evaluation I (Preschool Education)
- Semester
- 3
- Lecture hours
- 3.00
- Seminar hours
- 0.00
- Laborator hours
- 0.00
- Credits
- 3.00
- ECTS
- 5.00
- Description
-
Qëllimi i kësaj lënde është që tu japë informacion të rriturve, fëmijëve dhe familjeve të tyre për të mësuarin dhe zhvillimin e fëmijëve duke i ofruar programe. Vlerësimi i zhvillimit dhe të mësuarit të fëmijëve përfshin vëzhgimin inteligjent të fëmijëve nga mësues me përvojë dhe njohuri me qëllim përmirësimin e programit. Vlerësimi kryhet minutë pas minute ndërkohë që të rriturit dëgjojnë, shikojnë, dhe ndërveprojnë me një fëmijë apo me grupe fëmijësh. Këto vëzhgime të vazhdueshme na sigurojnë informacionin bazë për një vlerësim më të thellë që është pjesë integrale e marrjes së vendimeve për përmbushjen e nevojave të fëmijëve.
- Objectives
-
Planifikimi, masat dhe vlerësimi mund të na japin katër lloje informatash për: fëmijët, prindërit, mësuesit, dhe programet. Lënda në tërësi paraqet strategji kryesore se si të planifikojmë, të masim dhe të vlerësojmë: 1. Identifikimi i fëmijëve që mund të kenë nevojë për shërbime të specializuara. 2. Planifikimi i mësimeve për individët dhe grupet e fëmijëve. 3. Përcaktimi i përmirësimit të programit dhe nevojat e zhvillimit të stafit. 4. Vlerësimi se si një program po realizon qëllimet tek fëmijët.
- Java
- Tema
- 1
- Introduction to planning and assessment • Introduction to the course • Introduction to course syllabus • course requirement and expectations
- 2
- Preschool curriculum. Aims, principles and features.
- 3
- Planning and developing a yearly plan. Designing a lesson plan and daily plan.Writing educational objectives in a daily plan. Writing effective learning outcomes and objectives. Objective designs versus learning outcomes
- 4
- Assessment procedures appropriate for use with children birth through preschool
- 5
- Formal assessment (Preschool Education)
- 6
- Informal Assessment: Observation as a planning and assessment tool.Event Sampling ,Time Sampling, Running Records and Anecdotal Records
- 7
- Informal Assessment: Rating Scales, Checklists, Rubrics and Samples of Children’s Work
- 8
- Midterm exam
- 9
- The importance of feedback in assessment
- 10
- Dynamic Assessment
- 11
- Portfolio
- 12
- Curriculum-based assessment
- 13
- Play-based assesment
- 14
- Keeping records, reporting and cooperation with families and others for evaluation in preschool
- 15
- Assessment and notes
- 16
- Final exam
- 1
- Critically compare the purpose, value and use of formal and informal observation and assessment strategies and ethical implications within cultural and social contexts in early childhood settings.
- 2
- Describe and evaluate the characteristics, strengths and limitations of common assessment tools with all children’s developmental, cultural and linguistic
- 3
- Demonstrate systematic observation methods to provide data to assess the impact of the environment, interactions and curriculum on all domains of children’s learning and development.
- 4
- Assess the value of partnerships with families and other professionals in utilizing interpretations of observational data to inform teaching responses and strategies.
- 5
- Embed activities related to assessment within play-based environments, curriculum and care routines for typically and atypically developing children.
- Quantity Percentage Total percent
- Midterms
- 1 30% 30%
- Quizzes
- 0 0% 0%
- Projects
- 1 20% 20%
- Term projects
- 0 0% 0%
- Laboratories
- 0 0% 0%
- Class participation
- 1 10% 10%
- Total term evaluation percent
- 60%
- Final exam percent
- 40%
- Total percent
- 100%
- Quantity Duration (hours) Total (hours)
- Course duration (including exam weeks)
- 16 3 48
- Off class study hours
- 14 3 42
- Duties
- 1 10 10
- Midterms
- 1 12 12
- Final exam
- 1 13 13
- Other
- 0 0 0
- Total workLoad
- 125
- Total workload / 25 (hours)
- 5.00
- ECTS
- 5.00